czwartek, 14 sierpnia 2008

negatyw jest zależny od rodzaju papieru...:]

Negatyw jest zależny od rodzaju papieru...:] - jakbym Amerykę odkrył... to żadna nowość ale w końcu pokusiłem sie na zrobienie kilku prób z papierem Multigrade AGFA i starym polskim FOTONEM przeterminowanym co najmniej 20 lat


specyfikacja całego przedsięwzięcia to:
  1. stałe natężenie światła
  2. otwór w kamerze f=320 (0,5mm - średnica otworka)
  3. odległość otworka od materiału światło czułego - 16 cm
  4. czułość papieru - ok 6 DIN
i dla tych parametrów
odpowiednie obliczenia czasu otwarcia "migawki":

Time for f 22 Resulting time
1/1000 1/4
1/500 1/2
1/250 1 s
1/125 2 s
1/60 4 s
1/30 7 s
1/15 14 s
1/8 26 s
1/4 53 s
1/2 2 m
1 s 4 m
2 s 7 m
4 s 14 m
8 s 28 m
15 s 53 m
30 s 2 h
1 m 4 h
2 m 7 h


2 minutowe naświetlania
FOTON naświetlany przez 2 min
pozytyw - skan bez korekty

AGFA naświetlana przez 2 min

pozytyw - skan bez korekty

I 4 minutowe naświetlania
FOTON naświetlany przez 4 minuty
pozytyw - skan bez korekty

AGFA naświetlana przez 4 min

pozytyw - skan bez korekty

Przy najbliższej okazji porównam jeszcze papiery Multigrade ze stało gradacyjnymi firmy FOMA...

Niech Moc Będzie z Wami

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

a tu muszę panu koledze racje przyznać. w rzeczy samej. niedawno napocząłem trochę papieru z paczuchy, którą pan kolega był mi uprzejmy wręczyć i zauważyłem zjawisko jakże bliskie pańskim obserwacją. tak więc przytakuje. a co pan kolega powie na 50metrów taśmy filmowej 35mm z bodajże 72 roku? osobiście nie mam pojęcia co się w nich kryje, są natomiast zapakowane i zaplombowane. jest pan gotów podjąć wyzwanie?
jeśli tak proszę o podpis poniżej:
...................
[](tak, zgadzam się wykorzystać tą taśmę do niecnych cełów)
[](nie, nie mam czasu na pierdoły)
wybraną opcję proszę zaznaczyć czarnym długopisem i wraz z monitorem odesłać na wskazany adres.
pozdrowienia dla małżonki.
Pan Inoja

Anonimowy pisze...

.... a i jeszcze jedno. do tych czasów coś tam wybazgrał u góry pamiętaj o doliczeniu efektu szwarcenegera, znaczy się Schwarzschilda. znaczy się dla niewtajemniczonych Pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania. Większość negatywów jest przeznaczonych do naświetlania między 1/4000s a 30s. Dlatego, jeżeli aparat otworkowy ma odpowiednik przysłony f250 czas poprawnego naświetlania nie będzie po prostu wielokrotnością czasu naświetlania przy pomiarze w aparacie z obiektywem przy przesłonie f22 ale będzie dłuższy, w zależności od światła i rodzaju negatywu. Na przykład: z obliczenia wynikałoby, że negatyw naświetlać trzeba 5 minut. Po kilku próbach, okaże się, że poprawny czas na danym materiale to 20min. Niektóre firmy, na przykład Fuji (http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/proPhotoProductsFilm.jsp), udostępniają w internecie tabele korekcji dla długich naświetleń dla konkretnych filmów. Przydatny jest także kalkulator Davida Belihara, do załadowania ze strony: http://www.pinhole.cz/en/pinholedesigner/ w którym są wprowadzone dane dla kilkunastu popularnych filmów czarno-białych. czasy naświetleń można obliczyć automatycznie podając czas wskazywany przez światłomierz i odpowiednik przesłony otworka. (źródło pinhole.art.pl) dziękować za uwagę.

Anonimowy pisze...

[x](tak, zgadzam się wykorzystać tą taśmę do niecnych celów)

i poza tym to obliczenia jakie przedstawiłem w tym poście są obliczone przez sławny kalkulator Davida Belihara... i jeśli chodzi o efekt Schwarzschilda to papier w szczególności papier przeterminowany nie przechodzi tego procesu.
efekt ten występuje najczęściej na błonach fotograficznych

Anonimowy pisze...

o matko!!! ale sie można dokształcić jak sie tak czyta wasze wywody :), ehh ci meżczyźni i ich zboczenia ...
małżonka przyjęła pozdrowienia :P