Negatyw jest zależny od rodzaju papieru...:] - jakbym Amerykę odkrył... to żadna nowość ale w końcu pokusiłem sie na zrobienie kilku prób z papierem Multigrade AGFA i starym polskim FOTONEM przeterminowanym co najmniej 20 lat
specyfikacja całego przedsięwzięcia to:
- stałe natężenie światła
- otwór w kamerze f=320 (0,5mm - średnica otworka)
- odległość otworka od materiału światło czułego - 16 cm
- czułość papieru - ok 6 DIN
odpowiednie obliczenia czasu otwarcia "migawki":
Time for f 22 | Resulting time |
1/1000 | 1/4 |
1/500 | 1/2 |
1/250 | 1 s |
1/125 | 2 s |
1/60 | 4 s |
1/30 | 7 s |
1/15 | 14 s |
1/8 | 26 s |
1/4 | 53 s |
1/2 | 2 m |
1 s | 4 m |
2 s | 7 m |
4 s | 14 m |
8 s | 28 m |
15 s | 53 m |
30 s | 2 h |
1 m | 4 h |
2 m | 7 h |
2 minutowe naświetlania
I 4 minutowe naświetlania
Przy najbliższej okazji porównam jeszcze papiery Multigrade ze stało gradacyjnymi firmy FOMA...
Niech Moc Będzie z Wami
4 komentarze:
a tu muszę panu koledze racje przyznać. w rzeczy samej. niedawno napocząłem trochę papieru z paczuchy, którą pan kolega był mi uprzejmy wręczyć i zauważyłem zjawisko jakże bliskie pańskim obserwacją. tak więc przytakuje. a co pan kolega powie na 50metrów taśmy filmowej 35mm z bodajże 72 roku? osobiście nie mam pojęcia co się w nich kryje, są natomiast zapakowane i zaplombowane. jest pan gotów podjąć wyzwanie?
jeśli tak proszę o podpis poniżej:
...................
[](tak, zgadzam się wykorzystać tą taśmę do niecnych cełów)
[](nie, nie mam czasu na pierdoły)
wybraną opcję proszę zaznaczyć czarnym długopisem i wraz z monitorem odesłać na wskazany adres.
pozdrowienia dla małżonki.
Pan Inoja
.... a i jeszcze jedno. do tych czasów coś tam wybazgrał u góry pamiętaj o doliczeniu efektu szwarcenegera, znaczy się Schwarzschilda. znaczy się dla niewtajemniczonych Pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania. Większość negatywów jest przeznaczonych do naświetlania między 1/4000s a 30s. Dlatego, jeżeli aparat otworkowy ma odpowiednik przysłony f250 czas poprawnego naświetlania nie będzie po prostu wielokrotnością czasu naświetlania przy pomiarze w aparacie z obiektywem przy przesłonie f22 ale będzie dłuższy, w zależności od światła i rodzaju negatywu. Na przykład: z obliczenia wynikałoby, że negatyw naświetlać trzeba 5 minut. Po kilku próbach, okaże się, że poprawny czas na danym materiale to 20min. Niektóre firmy, na przykład Fuji (http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/proPhotoProductsFilm.jsp), udostępniają w internecie tabele korekcji dla długich naświetleń dla konkretnych filmów. Przydatny jest także kalkulator Davida Belihara, do załadowania ze strony: http://www.pinhole.cz/en/pinholedesigner/ w którym są wprowadzone dane dla kilkunastu popularnych filmów czarno-białych. czasy naświetleń można obliczyć automatycznie podając czas wskazywany przez światłomierz i odpowiednik przesłony otworka. (źródło pinhole.art.pl) dziękować za uwagę.
[x](tak, zgadzam się wykorzystać tą taśmę do niecnych celów)
i poza tym to obliczenia jakie przedstawiłem w tym poście są obliczone przez sławny kalkulator Davida Belihara... i jeśli chodzi o efekt Schwarzschilda to papier w szczególności papier przeterminowany nie przechodzi tego procesu.
efekt ten występuje najczęściej na błonach fotograficznych
o matko!!! ale sie można dokształcić jak sie tak czyta wasze wywody :), ehh ci meżczyźni i ich zboczenia ...
małżonka przyjęła pozdrowienia :P
Prześlij komentarz